Imemuinasjutt algab mingi õnnetuse või kahju tekitamisega või millegi
omandamise sooviga ning jätkub kangelase lahkumisega kodust ning kinkija
kohtamisega, kes annab talle abilise või võluvahendi, kelle või mille abil
otsitav asi leitakse. Seejärel toimub muinasjutus võitlus vastasega,
tagaajamine, naasmine koju, raskete ülesannetega proovilepanek ja lõpuks
abiellumine enda või oma äia riigis. Erinevate rahvaste imemuinasjuttude
uurimine on näidanud, et need on omavahel lähisugulased. Kui uurida mõnd süžeed
või motiivi, siis tuleb seda teha kogu kättesaadavat materjali hõlmates. Seda
on Vladimir Propp (1895–1970) ka teinud ning leidnud, et paljud jutumotiivid
peegeldavad kunagi ajaloolises möödanikus eksisteerinud institutsioone, riitusi
ja elukorraldust. “Imemuinasjutu ajaloolised juured” (1946) on
võrdlev-ajalooline folkloristlik uurimus, mis põhineb autorile kõige
kättesaadavamal ehk vene lähtematerjalil, kuid kus seda napib, on kasutatud
võõramaist ainest. Nii oma kirjatöödest kui ka õppejõutöös vaieldamatult
isikupärast Proppi tabas lammutav või mahavaikiv nõukogude kriitika, läänes
nimetati teda aga marksistlike ideede jutlustajaks. Sellest hoolimata on tema
teostest kujunenud tänase muinasjutu-uurimise üks tugisambaid. AER-i sarjas on
ilmumas tema teinegi põhiteos, "Imemuinasjutu morfoloogia" (1928).
Käesolevale raamatule on autorit tutvustava järelsõna ning ulatusliku
kommentaariumi kirjutanud tõlkija Madis Arukask.
Raamatu väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapital ja Postimees.